Home - درمان - درمان سندرم گیرافتادگی شانه

درمان سندرم گیرافتادگی شانه

درمان سندرم گیر افتادگی شانه

سندرم گیر افتادگی شانه یا سندرم درد ساب آکرومیال، یک وضعیت دردناک است که از طریق فشار زیاد بر شانه و ستون فقرات گردن ایجاد می‌شود. این وضعیت ممکن است به علت استفاده بیش از حد از شانه‌ها در فعالیت‌های روزمره، عدم ترمیم صحیح آسیب‌های کهنه، یا ناهنجاری‌های ساختاری در عضلات و اسکلت ایجاد شود. علائم این وضعیت درد و سفتی در ناحیه شانه، محدودیت در حرکت شانه و درد در بازو و گردن است. در صورت عدم درمان، این وضعیت می‌تواند منجر به مشکلات مزمن در شانه و ناحیه گردن شود.

درمان افتادگی شانه شامل جلوگیری از فعالیت‌هایی که علائم را تشدید می‌کنند، استفاده از یخ برای کاهش درد و التهاب، فیزیوتراپی، آب درمانی و حرکات اصلاحی ایمپینجمنت 3 روش برای تقویت عضلات و روش‌های تسکین درد هستند. متخصصین کلینیک اترس با استفاده از روش‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن، برای درمان سندرم گیر افتادگی شانه (ایمپینجمنت) از رویکرد چند درمانی استفاده می‌کنند تا بیماران را از درد و مشکلات مربوطه رها کنند.

گیر افتادگی شانه (ایمپینجمنت) چیست؟

گیر افتادگی شانه زمانی اتفاق می‌افتد که لبه بیرونی بالای تیغه شانه که آکرومیون نامیده می‌شود، روی شانه ساییده می‌شود یا کاف روتاتور را زیر آن فشار می‌دهد و باعث درد و سوزش می‌شود. علت 44 تا 65 درصد از تمام شکایات درد شانه، سندرم گیر افتادگی شانه است.

علل سندروم گیر افتادگی شانه، استفاده بیش از حد از شانه در وضعیت نامطلوبی مانند حمل‌ بار سنگین، تکرار کردن حرکات شانه در ورزش‌هایی مانند شنا، تنیس و بدمینتون، استفاده از شانه در وضعیت ناصحیح در طول شب برای خوابیدن و استفاده از مبلمان نامناسب هستند. همچنین عوامل دیگری مانند عدم استحکام عضلات و بافت‌های نرم شانه و ضعف عضلات شانه هم می‌توانند عوامل مؤثر در بروز سندروم گیر افتادگی شانه باشند.

علائم ایمپینجمنت شانه

علائم سندرم گیر افتادگی شانه عبارتند از:

• درد زمانی که بازوها را بالای سر بلند می‌کنید
  • درد هنگام بلند کردن بازو، پایین آوردن بازو هنگام برداشتن یا بلند کردن چیزی
  • درد و حساسیت در قسمت جلوی شانه
  • دردی که از جلوی شانه به سمت بازو در حرکت است
  • درد هنگام دراز کشیدن به سمت قسمت آسیب‌دیده
  • درد شب‌هنگام که بر خواب تأثیر می‌گذارد
  • درد هنگامی که بازو را به پشت می‌کشید، مانند دست کردن در جیب پشتی یا بستن زیپ پشت لباس
  • ضعف و سفتی شانه یا بازو

علائم معمولاً به تدریج طی هفته‌ها تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کنند.

روش های درمان سندروم ایمپینجمنت شانه

هدف از درمان سندرم گیر افتادگی شانه کاهش درد و بازیابی عملکرد شانه است. درمان افتادگی شانه شامل استراحت، یخ، داروهای ضد التهابی بدون نسخه و تزریق استروئید است. یخ باید یک یا دو بار در روز به مدت 20 دقیقه روی شانه مالیده شود. اگر پزشک شما تأیید کند، ممکن است ایبوپروفن یا ناپروکسن در صورت نیاز برای تسکین درد مصرف شود.

برای دردهای شدیدتر ممکن است یک داروی ضد التهابی قوی‌تر تجویز شود یا ممکن است تزریق کورتیزون به بورسیت زیر آکرومیون تجویز کنند. از فعالیت‌هایی که در آن‌ها نیاز است مکرراً به بالای سر یا پشت خود دست ببرید، خودداری کنید. این حرکات معمولاً شانه‌های مبتلا به سندرم گیر افتادگی شانه را بدتر می‌کند. فعالیت‌هایی که شامل این حرکات است را متوقف کنید تا زمانی که درد شما بهبود یابد.

دیگر روش‌های درمانی سندروم ایمپینجمنت شانه به شرح زیر هستند:

1. فیزیوتراپی

فیزیوتراپی مهم‌ترین درمان برای سندرم گیر افتادگی شانه است. در بیشتر موارد، شما فقط به یک یا دو ویزیت در مطب نیاز دارید تا یاد بگیرید چگونه به انجام فیزیوتراپی خود در خانه ادامه دهید. تمرین‌های کششی را برای بهبود دامنه حرکتی شانه خود از فیزیوتراپیست یاد خواهید گرفت. با کاهش درد، می‌توانید تمرین‌های تقویتی را برای بهبود عضلات روتاتور کاف خود شروع کنید.

2. آبدرمانی

در آب درمانی، بیمار در آب، سبک‌تر از وزن بدن خود قرار می‌گیرد و تمرین‌های مورد نیاز را انجام می‌دهد. این روش باعث کاهش فشار بر شانه می‌شود و عضلات را تقویت می‌کند که در نتیجه بهبود درد و افزایش قدرت و عملکرد شانه را به همراه دارد. آبدرمانی به عنوان یک روش غیرتهاجمی و غیردارویی، گزینه‌ی مناسبی برای درمان سندروم گیر افتادگی شانه است.

3. حرکات اصلاحی برای گیر افتادگی شانه

حرکات اصلاحی برای گیر افتادگی شانه شامل تمرین‌های قدرتی و کششی است. در این روش، ورزش درمانی صورت می گیرد که به مرور زمان التهاب و درد را کم می‌کنند. با اجرای منظم حرکات اصلاحی و دنبال کردن راهنمایی‌های فیزیوتراپیست، می‌توان بهبود قابل توجهی در درمان سندرم ایمپینجمنت داشت. حرکات اصلاحی ایمپینجمنت شانه به شما داده می شود و باید طبق صحبت های پزشک تمرینات را انجام دهید. منبع تمرینات زیر (www.hss.edu)

چرخش ایزومتریک (داخلی و خارجی)

حرکات اصلاحی شانه ایمپینجمنت

۱. یک حوله رول شده زیر بازوی شانه‌ای که درد دارد قرار دهید. (عکس سمت چپ)

۲. روبروی دیوار بایستید و آرنج خود را به زاویه ۹۰ درجه تغییر حالت دهید.

۳. با دست باز، به دیوار فشار وارد کنید. ۲۵ تا ۵۰ درصد فشار وارد کنید.

۴. فشار را برای ۱۰ ثانیه نگه دارید و این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

۵. بدنتان را بچرخانید تا بتوانید با پشت دست به دیوار فشار وارد کنید. مقدار فشار مانند مرحله قبل باشد. (عکس سمت راست)

۶. فشار را برای ۱۰ ثانیه نگه دارید و این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

۷. ممکن است در حین انجام این تمرین، سوزش خفیفی در خارج شانه احساس کنید که به تدریج و زیر نظر فیزیوتراپیست می‌توانید فشار بیشتری وارد کنید، به شرطی که دردی ایجاد نکند.

چرخش بیرونی شانه

حرکات اصلاحی برای گیر افتادگی شانه

۱. همان حوله رول شده زیر بازو را مثل تمرین اول، قرار دهید. (حوله باعث موثرتر شدن وضعیت بازو و جلوگیری از فشار اضافی می‌شود.)

۲. روی طرف غیر آسیب دیده دراز بکشید، سرتان روی بالشت در وضعیت طبیعی قرار گیرد.

۳. بازوی بالایی را در جلوی خود با زاویه ۹۰ درجه نگه دارید، یک وزنه سبک (توصیه می‌شود با یک بطری آب شروع کنید) را روی سینه خود نگهدارید و مستقیم به بالا بلند کنید تا در امتداد شانه قرار بگیرد.

۴. آن را آرام پایین بیاورید.

۵. بلند کردن را برای سه ست ۱۰ تکرار یا، در صورتی که آمادگی بیشتری دارید، بدون توقف تا ۳۰ تکرار انجام دهید. به مرور زمان، می‌توانید وزنه را افزایش دهید، البته زیر نظر پزشک.

تمرین شانه اسکاپشن

تمرین اصلاحی برای شانه گیر افتاده

۱. در حالت ایستاده، یک بطری آب یا وزنه سبک را با دست آسیب‌دیده‌تان نگه دارید.

۲. آرام دست خود را تا زاویه ۴۵ درجه‌ای از بدن بالا ببرید تا کاملا کشیده شود.

۳. دست را آرام به طرف پایین و کنار بدنتان پایین بیاورید.

۴. این حرکت بلند کردن را برای سه ست و ۱۰ تکرار انجام دهید. در صورت نیاز بین ست های انجام شده استراحت کوتاهی قرار بدهید تا سوزش شانه کمتر شود. اگر آمادگی بیشتری دارید بدون توقف تا ۳۰ تکرار بروید.

درمان سندروم ایمپینجمنت شانه در خانه

درمان سندروم ایمپینجمنت

یکی از تمرین‌های مهم سندروم ایمپینجمنت شانه در خانه، تقویت عضلات شانه است. تمرین‌هایی مانند خم کردن شانه و گشودن بازوها می‌توانند عضلات را انعطاف‌پذیرتر کرده و از محدودیت در حرکت جلوگیری کنند. علاوه بر تمرین‌ها، درمان‌های خانگی دیگری نیز برای درمان سندروم گیر افتادگی شانه وجود دارد. استفاده از دستگاه‌های ماساژ در بهبود درد شانه تأثیر دارند. همچنین، بهره‌گیری از مدیتیشن نیز می‌تواند به کاهش استرس و درد شانه کمک کند. در نهایت، برای درمان سندروم ایمپینجمنت شانه در خانه:

• اولاً، قبل از انجام تمرین‌ها و درمان‌های خانگی، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا بتواند شما را راهنمایی کند.
  • دوماً، تمرین‌ها را به آرامی و به صورت منظم انجام دهید و در صورت بروز درد یا تنگی نفس، فوراً تمرین را متوقف کنید. در آخر، برای جلوگیری از بازگشت سندروم گیر افتادگی شانه، بهتر است از فعالیت‌های سنگین روزانه خودداری کنید.

در درمانگاه پزشکی ورزشی اترس، تیمی از متخصصان تشخیص و درمان مشکلات اسکلتی و عضلانی فعالیت می‌کنند. آن‌ها با استفاده از روش‌های پزشکی و فیزیوتراپی، تشخیص دقیقی برای سندروم افتادگی شانه می‌دهند و درمان مناسبی را برای بیمار تعیین می‌کنند. این درمان‌ها شامل تمرین‌های تقویتی، حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی می‌شود. به این ترتیب، با مراجعه به کلینیک اترس می‌توانید بهبود قابل توجهی در وضعیت سلامتی شانه خود را شاهد باشید.

مقالات مرتبط: در مقاله قبلی در مورد درمان پارگی رباط زانو بدون عمل جراحی نکات مهمی را بیان کرده ایم. اگر دچار پارگی رباط زانو هستید، این مطلب را از دست ندهید.

تست‌های تشخیص سندروم افتادگی شانه

سندروم افتادگی شانه

پزشک با توجه به سابقه پزشکی شما و یک معاینه فیزیکی برای بررسی درد و حساسیت، دامنه حرکتی شانه و قدرت بازوی شما را ارزیابی خواهد کرد. بر اساس این معاینات و ارزیابی‌ها، تست‌های تشخیص سندروم افتادگی شانه را نیز انجام خواهد داد. از جمله این تست‌ها می‌توان به عکس‌برداری با اشعه ایکس، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و سونوگرافی اشاره کرد. به علاوه، اگر مقدار کمی داروی بی‌حسی (مسکن) که به فضای زیر آکرومیون تزریق می‌شود، درد شما را تسکین دهد، ممکن است تشخیص سندرم گیر افتادگی داده شود.

دلایل ابتلا به سندروم گیرافتادگی شانه

دلایل ابتلا به سندروم گیر افتادگی شانه را در ذیل می‌توانید ببینید:

1. تاندون شما پاره شده یا متورم شده است. این می‌تواند به دلیل استفاده بیش از حد ناشی از فعالیت‌های مکرر شانه، آسیب یا ساییدگی ناشی از افزایش سن باشد.
  2. بورسیت شما تحریک شده و ملتهب است. بورسیت کیسه پر از مایع بین تاندون و آکرومیون است. بورسیت به ماهیچه‌ها و تاندون‌ها کمک می‌کند تا روی استخوان‌ها سر بخورند. بورسیت ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد از شانه یا آسیب، ملتهب شود.
  3. آکرومیون شما صاف نیست (ژنتیکی) یا خارهای استخوانی مرتبط با افزایش سن روی آکرومیون شما ایجاد شده است.

کلام پایانی برای درمان گیر افتادگی شانه

سندرم گیر افتادگی شانه یک عارضه دردناک است که به علت فشار زیاد و غیرطبیعی روی عضلات و اسکلت شانه ایجاد می‌شود. یکی از روش‌های مؤثر درمان افتادگی شانه فیزیوتراپی است که تمرین‌های کششی و تقویتی را شامل می‌شود. این تمرین‌ها بهبود انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات شانه را افزایش می‌دهند. همچنین برای درمان سندرم گیر افتادگی شانه می‌توانید از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به روش‌های درمانی پیشرفته‌تری مانند تزریق مسکن یا جراحی وجود داشته باشد. این روش‌ها به عنوان راه‌حل‌های آخر و در مواردی که درمان‌های دیگر نتیجه مطلوبی نداشته‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همراه کلینیک اترس باشید تا به  سراغ درمان زانوی پرانتزی برویم.