Home - درمان - چگونگی درمان درد بین دو کتف

چگونگی درمان درد بین دو کتف

درمان -دردبین-دو-کف

در برخی از مواقع ممکن است در اطراف یا بین دو کتف خود احساس درد کنید و موقع انجام دادن برخی از فعالیت‌هایتان مانند چرخاندن سر یا بالا بردن دست، این درد بیشتر شود. اگر با این مشکل مواجه هستید و درد بین دو کتف آزارتان می‌دهد، خوب است بدانید که روش‌های زیادی برای درمان درد بین دو کتف وجود دارد که می‌توان با توجه به علت بروز درد یا میزان آسیب کتف، یکی از آنها را استفاده کرد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب از کلینیک اترس تصمیم داریم در مورد روش‌های درمان درد بین دو کتف صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

فیزیوتراپی یک روش تخصصی و غیرقابل‌جایگزین

فیزیوتراپی می‌تواند بهترین روش در درمان درد بین دو کتف باشد. خود این روش درمانی از زیرمجموعه‌هایی تشکیل شده که در ادامه به معرفی هر یک از آنها می‌پردازیم:

  • اصلاح حالت قرارگیری بدن: فیزیوتراپیست از طریق ارزیابی حالت قرارگیری بدن شما می‌تواند ناهماهنگی یا انحراف‌ها را شناسایی و برطرف کند.
  • درمان‌های دستی: استفاده از تکنیک‌هایی همچون ماساژ یا مدل‌سازی بافت نرم می‌توانند منجر به کاهش تنش عضلانی و بهبود حرکت کتف و ساختارهای اطراف آن شوند.
  • مدل‌سازی الکتریکی: فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک‌های الکتریکی مانند امواج فراصوت یا تحریک الکتریکی اعصاب به کمک پوست، می‌تواند منجر به کاهش درد و تسریع روند بهبودی شود.

انجام حرکات کششی و ورزش روزانه

انجام حرکات کششی و ورزش‌درمانی در بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند تسکین درد را به همراه داشته باشد. ورزش منجر به تقویت ناحیه آسیب‌دیده می‌شود و حرکات کششی در رفع گرفتگی عضلات موثر هستند.

تمرینات ورزشی زیر می‌توانند در درمان درد بین دو کتف موثر باشند:

حرکت گربه گاو

برای انجام این حرکت، چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید؛ به‌طوری‌که مچ دستتان دقیقا زیر شانه‌ها باشد. نفس عمیقی بکشید، ستون فقراتتان را به سمت بالا هدایت کنید و اجازه دهید شکم به طرف پایین باشد. سپس قفسه سینه را بالا آورده و به بالا نگاه کنید.

در ادامه باید نفستان را بیرون بدهید، کمرتان را رو به بالا قوس کشید، سرتان را پایین بیاورید و عضلات شکم را به سمت داخل بکشید.

تکرار 4 تا 8 ست این حرکت در طول روز می‌تواند منجر به بهبود حالت بدن و به ویژه قسمت میانی کمر شود.

کشیدن دست‌ها از پشت

برای انجام این حرکت باید روی زانو بنشینید. سپس نفس عمیق بکشید و سعی کنید از پشت هر دو دستتان را به هم نزدیک کنید؛ به‌طوری‌که انگشتانتان به هم برسند و در هم قفل شوند.

اگر انگشتانتان به هم نمی‌رسند، می‌توانید از یک حوله یا تکه‌ای پارچه برای رساندن آنها به هم استفاده کنید. برای حدود 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به نقطه شروع برگردید. این تمرین را چند مرتبه در طول روز تکرار کنید.

کشش ماری

برای انجام این حرکت کششی، روی شکم بخوابید و پاهایتان را به عرض شانه باز کنید. سپس دست‌های خود را در هم گره بزنید و آنها را به سمت عقب بکشید. سرتان را بالا نگه دارید و شانه‌هایتان را هم به سمت عقب بکشید.

برای مدت 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید و مرتب نفس بکشید. به منظور درمان درد بین دو کتف، این حرکت را هم 2 تا 3 مرتبه در روز تکرار کنید.

استراحت جهت ریکاوری ماهیچه‌ها

اگر درد بین دو کتف به علت فعالیت‌های جسمانی ایجاد شده باشد، بهترین راه درمان این است که برای مدتی به بدن خود استراحت دهید. به این صورت که حداقل تا دو روز از انجام کارهایی که درد را تشدید می‌کنند بپرهیزید و اجازه دهید بدن به صورت طبیعی به ترمیم خود بپردازد.

بعد از گذشت چند روز، دوباره فعالیت‌هایتان را به آرامی از سر بگیرید، اما باز هم مراقب باشید عضلاتتان تحت فشار قرار نگیرند و رفته‌رفته فعالیت‌های جسمانی خود را بیشتر کنید. اگر بعد از انجام این روش درد همچنان ادامه داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از طریق ارزیابی شرایط شما، بتواند علت دقیق بروز درد را مشخص کند.

درد- بین - کتف 2 (1)
درد- بین – کتف 2 (1)

گرما درمانی و سرما درمانی

استفاده از کمپرس یخ می‌تواند خیلی سریع باعث تسکین درد بین دو کتف شود. برای این منظور کمی یخ را داخل یک کیسه پلاستیکی بریزید، دور آن را حوله بپیچید و آن را روی قسمتی که درد می‌کند قرار دهید. اجازه دهید این کمپرس برای مدت حدود 20 دقیقه روی ناحیه مورد نظر باقی بماند. استفاده از کمپرس سرد باعث می‌شود گردش خون در ناحیه آسیب‌دیده کاهش پیدا کند که این امر، کاهش التهاب و تورم و درنتیجه کاهش درد را به همراه خواهد داشت.

برخی از افراد هم برای درمان درد بین دو کتف، استفاده از کمپرس گرم را پیشنهاد می‌دهند. با امتحان کردن هر دو روش، مطمئنا بهترین نتیجه برای شما مشخص خواهد شد. اگر دچار گرفتگی عضله شده‌اید، بهتر است کمپرس گرم را انتخاب کنید تا گردش خون در ناحیه آسیب‌دیده افزایش پیدا کند و گرفتگی عضله شما برطرف شود.

استفاده از دارو با تجویز پزشک معالج

استفاده از داروهای مسکن، یکی دیگر از روش‌های درمان درد بین دو کتف است که می‌تواند منجر به کاهش درد و التهاب شود. برای این منظور می‌توانید از داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و پاراسیتامول استفاده کنید. توجه داشته باشید که این داروها نباید بیشتر از 14 روز استفاده شوند؛ دلیلش هم این است که استفاده طولانی مدت از آنها می‌تواند انواع مشکلات گوارشی و دیگر عوارض جانبی را بر جای بگذارد. چنین داروهایی به این دلیل طراحی شده‌اند که برای مدت کوتاه مورد استفاده قرار بگیرند. اگر طی دو هفته درد و ناراحتی شما بهتر نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

در این مطلب در مورد انواع روش‌های درمان درد بین دو کتف صحبت کردیم و اطلاعاتی را ارائه دادیم تا بتوانید هنگام ابتلا به این عارضه، با حفظ خونسردی، اقدامات لارم را انجام دهید. کلینیک تخصصی پزشکی ورزشی اترس، خدمات بسیاری را در این زمینه ارائه می‌دهد و با داشتن تیمی از پزشکان باتجربه، به درمان بیمارانی می‌پردازد که دچار این عارضه شده‌اند. در کلینیک اترس برای درمان درد بین دو کتف از روش‌هایی همچون فیزیوتراپی، گرمادرمانی و سرمادرمانی، آبدرمانی و غیره استفاده می‌شود.

Tags :

Share This :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت نوبت


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/atras/domains/atrasclinic.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/atras/domains/atrasclinic.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427