Home - آب درمانی - آشنایی با آب درمانی زانو

آشنایی با آب درمانی زانو

فرقی نمی‌کند یک ورزشکار باشید یا یک فرد سالخورده، زانو درد اغلب به‌عنوان وضعیتی ناتوان‌کننده و آزاردهنده شناخته می‌شود. به شکلی که حتی از انجام کارهای عادی روزمره مثل راه‌رفتن یا بالارفتن و پایین آمدن از پله‌ها نیز ناتوان خواهید شد.

خوشبختانه با پیشرفت علم، درمان‌های مؤثر بسیاری برای انواع بیماری‌ها و دردهای بشر کشف شده است. در مورد درد زانو، آب ‌درمانی یکی از امیدوارکننده‌ترین درمان‌ها  است. آب‌ درمانی یا هیدروتراپی به معنای کمک‌ گرفتن از خواص آب برای درمان است. در ادامه با فواید آب درمانی زانو بیشتر آشنا خواهیم شد. همراه باشید.

فواید آب درمانی برای زانودرد

استفاده از آب درمانی برای درد یا آسیب زانو مزایا ی بسیار زیادی دارد. در اینجا به ذکر چند مورد از فواید آب درمانی زانو بسنده می‌کنیم.

• کاهش درد: شناور بودن آب فشار را از مفصل زانو می‌گیرد که می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.
  • بهبود دامنه حرکتی: آب گرم می‌تواند عضلات و تاندون‌های اطراف زانو را شل و حرکت مفصل را آسان‌تر کند.
  • تقویت عضلات: مقاومت آب می‌تواند به تقویت عضلات اطراف زانو که می‌تواند به حمایت از مفصل و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند.
  • بهبود تعادل: آب گرم می‌تواند تعادل را آسان‌تر کند که برای افرادی که به دلیل درد یا آسیب زانو در تعادل مشکل دارند مفید باشد.
  • بهبود خلق‌وخو: بیشتر مردم از بودن در آب لذت می‌برند و به همین دلیل است که آب درمانی تأثیر مثبتی بر خلق و خوی بیمار دارد. به‌هرحال، شرایط مزمن و آسیب‌های ورزشی اغلب باعث می‌شود بیماران احساس افسردگی یا بی‌انگیزگی کنند.
فواید آب درمانی برای زانودرد

تمرینات آب درمانی برای زانو و آرتروز

در ادامه به معرفی سه تمرین آب درمانی موثر زانو می‌پردازیم که می‌توانید برای بهبود سلامت زانوهای خود انجام دهید.

بلندکردن ساق همسترینگ نشسته

در آبی که عمق آن تا سینه‌ی شماست بایستید و پشت خود را به دیوار استخر یا یک صندلی محکم نگه دارید. پاهای خود را صاف روی کف استخر نگه دارید و زانوهای خود را کمی خم کنید. کمی به عقب خم شوید و یک پا را مستقیماً به سمت سقف بالا بیاورید و انگشتان پا را به سمت بالا نگه دارید. چند ثانیه نگه دارید، سپس به‌آرامی پای خود را پایین بیاورید و به حالت اولیه برگردید. همین مراحل را با پای دیگر نیز تکرار کنید.

اسکات تک پا ایستاده

در آبی که عمق آن تا سینه‌ی شماست بایستید و پاها را به اندازه‌ی عرض شانه باز کنید. یک پا را از کف استخر بلند کرده و روی پای دیگر تعادل خود را برقرار کنید. بدن خود را به‌آرامی پایین بیاورید، انگار روی صندلی نشسته‌اید، پشت خود را صاف نگه دارید و زانوهای خود را با زاویه 90 درجه خم کنید. چند ثانیه نگه دارید، سپس به حالت اولیه برگردید. همین مراحل را با پای دیگر نیز تکرار کنید.

لانگز پهلو به پهلو

در آبی که عمق آن تا سینه‌ی شماست بایستید و پاها را به‌اندازه عرض شانه باز کنید. با پای راست به سمت راست بپرید، زانوهایتان را با زاویه 90 درجه خم کنید تا وزن بدنتان به طور مساوی توزیع شود. چند ثانیه نگه دارید، سپس به حالت اولیه برگردید و همین کار را با پای دیگر تکرار کنید و به سمت مخالف بپرید. این مراحل را چندین بار انجام بدهید.

این تمرینات تنها چند نمونه از تمرینات مختلف آب درمانی زانو هستند که می‌توانید انجام دهید. مهم است که با پزشک یا فیزیوتراپیست خود صحبت کنید تا یک برنامه ورزشی شخصی ایجاد کنید که برای شما و نیازهای فردی شما مناسب باشد.

تمرینات آب درمانی برای زانو و آرتروز

آب درمانی چگونه به بهبود زانودرد کمک می‌کند؟

آب درمانی یا هیدروتراپی روشی ملایم و سبک اما درعین‌حال بسیار مؤثر برای تسکین درد زانو و بهبود زانو پس از آسیب‌دیدگی است. در آب درمانی از خواص آب برای ایجاد پشتیبانی، شناوری و مقاومت برای انجام تمریناتی که مفصل زانو را هدف قرار می‌دهند، استفاده می‌شود. این موضوع می‌تواند به کاهش درد، افزایش و بهبود دامنه حرکتی، تقویت عضلات و بهبود تعادل بدن کمک کند. آب درمانی یک گزینه‌ی موثر و ایمن برای افراد در هر سن و با هر سطحی از تناسب‌اندام است.

روش‌های لازم برای آب درمانی موثر زانودرد

روش‌های مختلف آب درمانی زانو وجود دارد که می‌تواند به‌منظور بهبود انعطاف‌پذیری، قدرت و دامنه حرکتی انجام شود. برخی از رایج‌ترین روش‌های آب ‌درمانی عبارت‌اند از:

حرکات کششی: تمرینات کششی می‌تواند به بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش سفتی عضلات اطراف زانو کمک کند.

تمرینات تقویتی: تمرینات تقویتی می‌تواند به تقویت عضلات اطراف زانو کمک کند که این موضوع منجر به حمایت از مفصل و جلوگیری از آسیب بیشتر خواهد شد.

تمرینات تعادلی: تمرینات تعادلی می‌توانند به بهبود تعادل کمک کنند. تمرینات تعادلی می‌تواند برای افرادی که به دلیل درد یا آسیب زانو در تعادل مشکل دارند مفید باشد.

قیمت آب درمانی زانو

عوامل متعددی بر روی هزینه‌ی آب درمانی زانو تاثیر گذار هستند. از عوامل تأثیرگذار بر هزینه‌ آب درمانی زانو می‌توان به تعداد جلسات موردنیاز برای انجام پروسه درمان، تجهیزات مورداستفاده برای درمان، روش و تکنیک به‌کاررفته برای درمان زانو، نوع بیماری و مشکل شما و همچنین مهارت فیزیوتراپیست اشاره کرد. برای اطلاع از هزینه‌ی دقیق آب درمانی زانو با توجه‌ به مشکلی که دارید، بهتر است با پزشک و یا فیزیوتراپیست خود و مجموعه‌های ارائه دهنده خدمات درمانی در این حوزه مشورت کنید.

قیمت آب درمانی زانو

تفاوت آب درمانی و فیزیوتراپی زانو

آب درمانی و فیزیوتراپی هر دو درمان‌هایی هستند که می‌توانند به بهبود درد و عملکرد زانو کمک کنند. بااین‌حال، تفاوت‌هایی کلیدی بین این دو وجود دارد.

آب درمانی نوعی فیزیوتراپی است که از خواص آب برای ایجاد پشتیبانی، شناوری و مقاومت برای تمریناتی که مفصل زانو را هدف قرار می‌دهد استفاده می‌کند. آب گرم می‌تواند به شل‌شدن ماهیچه‌ها و مفاصل کمک کند، حرکت را آسان‌تر کرده و درد را کاهش می‌دهد. آب درمانی همچنین می‌تواند به تقویت عضلات و بهبود تعادل کمک کند.

فیزیوتراپی اصطلاح گسترده‌تری است که شامل انواع درمان‌ها از جمله آب درمانی می‌شود که می‌تواند به بهبود سلامت اسکلتی عضلانی کمک کند. فیزیوتراپیست ها می‌توانند طیف وسیعی از تمرین‌ها و درمان‌ها را برای رفع مشکلات خاص زانو، مانند آرتریت، آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد، یا توان‌بخشی پس از عمل ارائه دهند.

به‌طورکلی آب درمانی برای افرادی که به دنبال روشی ملایم و موثر برای بهبود سلامت زانوی خود هستند انتخاب خوبی است. همچنین گزینه خوبی برای افرادی است که اضافه‌وزن دارند یا شرایط سلامت دیگری دارند که ورزش در خشکی را دشوار می‌کند. از سوی دیگر، فیزیوتراپی رویکرد جامع‌تری است که می‌تواند طیف وسیع‌تری از مشکلات زانو را برطرف کند. همچنین برای افرادی که به دنبال یک برنامه درمانی شخصی‌تر هستند، انتخاب خوبی است.

در نهایت، بهترین درمان برای زانودرد به نیازها و اهداف خاص فرد بستگی دارد. همیشه ایده خوبی است که برای دریافت مشاوره شخصی با پزشک فیزیوتراپیست خود صحبت کنید. شما می توانید برای دریافت خدمات آب درمانی در شهر مشهد به کلینیک اترس مراجعه کرده و از خدمات با کیفیت این مجموعه بهره مند شوید.