Home - فیزیوتراپی - انگشت چنگالی پا چیست؟ و روش های درمان آن

انگشت چنگالی پا چیست؟ و روش های درمان آن

آیا متوجه خم شدن و پیچ خوردن انگشتان پا به سمت داخل شده‌اید؟ این ممکن است به دلیل وضعیتی به نام انگشت چنگالی پا باشد و باعث ناراحتی و مشکل در راه رفتن در افراد مبتلا شود. کلینیک اترس با دارا بودن تیمی از متخصصان و پزشکان باتجربه می‌تواند از طریق روش‌هایی مانند فیزیوتراپی به بیماران در پیشگیری و رفع مشکلات پا کمک کند. برای آشنایی بیشتر با عارضه انگشت چنگالی و روش‌های درمان آن، ما را تا انتها همراهی کنید.

انگشت چنگالی چیست؟

انگشت چنگالی پا (Claw toes) به معنای تغییر شکل در پا است که با خم شدن غیرطبیعی یک یا چند انگشت مشخص می‌شود. این عارضه که اغلب به دلیل عدم تعادل ماهیچه‌ها و تاندون‌های پا رخ می‌دهد، می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون ژنتیک، آسیب عصبی یا پوشیدن کفش‌های نامناسب باشد.

انگشت چنگالی معمولا شامل خم شدن به سمت بالا در پایه انگشت پا، خم شدن به سمت پایین در مفصل میانی و موقعیتی خمیده در نزدیک‌ترین مفصل به ناخن پا است که شبیه به شکل چنگال به نظر می‌رسد. این عارضه می‌تواند درد، ناراحتی و مشکل در راه رفتن را به همراه داشته باشد.

انواع انگشت چنگالی

انواع انگشت چنگالی پا

انگشت چنگالی معمولا در 4 مرحله پیشرفت می‌کند و علائم نیز با پیشرفت بیماری بدتر می‌شوند:

انگشت چگالی انعطاف‌پذیر

در این نوع انگشت چنگالی هنوز می‌توان به کمک دست انگشتان پا را صاف کرد و ممکن است این وضعیت در این مرحله دردناک نباشد.

انگشت چنگالی نیمه سفت

با پیشرفت بیماری انگشتان پا کمتر انعطاف‌پذیر می‌شوند و صاف کردن آن‌ها به صورت دستی سخت خواهد بود. در این مرحله ممکن است فرد احساس ناراحتی و درد داشته باشد.

انگشت چنگالی سفت

در مرحله پیشرفته، انگشتان پا همیشه خم هستند و نمی‌توان آن‌ها را صاف کرد. این مرحله با درد قابل توجه، مشکل در راه رفتن و تغییر شکل همراه است.

انگشت چنگالی شدیدا سفت و سخت

این شدیدترین مرحله است که در آن به هیچ عنوان نمی‌توان پاها را به صورت دستی صاف کرد. همچنین درد شدید، مشکل در راه رفتن و خطر عوارضی مانند زخم باز یا عفونت شایع است.

علت به وجود آمدن انگشت چنگالی چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند در به وجود آمدن انگشت چنگالی پا دخیل باشند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم تعادل عضلانی

عدم تعادل عضلانی و انگشت چنگالی پا

یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن این عارضه، عدم تعادل در عضلات و تاندون‌هایی است که مسئول کنترل حرکت انگشتان پا هستند. عضلات ضعیف یا نامتعادل می‌توانند پیچ خوردن غیرارادی انگشتان پا را به دنبال داشته باشند.

آسیب عصبی

بیماری‌هایی همچون دیابت که می‌توانند باعث آسیب عصبی (نوروپاتی) شوند، خطر ابتلا به انگشت چنگالی را افزایش می‌دهند. نوروپاتی منجر به مختل شدن توانایی مغز در کنترل عضلات انگشتان پا می‌شود.

کفش نامناسب

پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ یا پاشنه بلند می‌تواند به مرور انگشتان پا را در موقعیتی غیرطبیعی قرار دهد و منجر به توسعه انگشت چنگالی شود.

ژنتیک

برخی از افراد ممکن است از نظر ارثی مبتلا به این عارضه شوند؛ دلیلش هم این است که ساختار یا شکل خاص پا می‌تواند حساسیت را افزایش دهد.

آرتریت

آرتریت در انگشت چنگالی پا

اشکال خاصی از آرتریت، مانند آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت، می‌توانند مفاصل انگشتان پا را تحت تاثیر قرار دهند و منجر به تغییر شکل آن شوند.

تروما

آسیب‌های قبلی، مانند شکستگی یا رگ به رگ شدن، می‌تواند منجر به عدم تعادل عضلانی یا تاندون شود و این عارضه را به دنبال داشته باشد.

انگشت چنگالی چگونه درمان می‌شود؟

انتخاب بهترین درمان انگشت چنگالی پا به شدت بیماری بستگی دارد. به‌طورکلی شایع‌ترین روش‌های درمان این عارضه شامل موارد زیر می‌شوند:

اقدامات محافظه‌کارانه

در مراحل اولیه، رویکردهای غیر جراحی می‌توانند به پیشگیری از انگشت چنگالی پا و مدیریت علائم کمک کنند. این اقدامات می‌توانند شامل پوشیدن کفش‌های پهن‌تر و راحت‌تر، استفاده از پدهای بالشتک دار برای کاهش فشار و انجام تمرین‌هایی برای تقویت عضلات انگشت پا باشند.

ارتز سفارشی

استفاده از کفش‌های سفارشی (ارتزها) می‌تواند به اصلاح هم ترازی انگشتان پا کمک کند، درد را کاهش دهد و جلوی پیشرفت بیشتر را بگیرد.

فیزیوتراپی انگشت چنگالی پا

ممکن است فیزیوتراپی برای بهبود قدرت عضلانی و انعطاف‌پذیری انگشتان پا توصیه شود.

دارو

مسکن‌های بدون نسخه یا داروهای ضدالتهابی می‌توانند به مدیریت درد و التهاب مرتبط با پنجه انگشتان پا کمک کنند.

جراحی

در موارد شدید که اقدامات محافظه‌کارانه با شکست مواجه می‌شوند، ممکن است مداخله جراحی ضروری باشد. روش‌های جراحی می‌تواند شامل افزایش طول تاندون‌ها و تنظیم مجدد مفاصل انگشتان پا شود.

انگشت چنگالی پا می‌تواند یک وضعیت دردناک و ناتوان‌کننده باشد، اما با مداخله زودهنگام و مدیریت مناسب، می‌توان پیشرفت آن را کند یا حتی معکوس کرد. کلینیک اترس می‌تواند از طریق روش‌هایی همچون فیزیوتراپی، آبدرمانی و غیره، در این راستا همراهتان باشد.

منبع