Home - درمان - کایروپراکتیک و درمان دردهای کمر، گردن و دیسک کمر

کایروپراکتیک و درمان دردهای کمر، گردن و دیسک کمر

کایروپراکتیک روشی درمانی است که چندین مزیت بالقوه ازجمله کاهش درد، بهبود تحرک، بهبود وضعیت بدن و رفاه کلی را ارائه می‌دهد. هدف از انجام این روش، بازگرداندن هم‌ترازی و عملکرد مناسب به سیستم اسکلتی عضلانی است.

همچنین می‌تواند فشار روی اعصاب و تنش عضلانی را کاهش دهد و سلامت اعصاب را ارتقا ببخشد. علاوه بر این، تاثیرات فوق‌العاده‌ای روی درمان کمردرد، گردن درد، دیسک کمر و دیگر مشکلات مفصلی دارد. در این مطلب از کلینیک اترس قرار است در مورد مزایا و عوارض کایروپراکتیک و مشکلانی که به کمک این روش برطرف خواهند شد صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

کایروپراکتیک و کاربرد آن

در پاسخ به سوال کایروپراکتیک چیست باید بگوییم روشی درمانی است که می‌تواند مشکلات بدن شما را با کمک تکنیک‌های دستی خاص که توسط متخصصان آموزش دیده انجام می‌شود بهبود ببخشد. این تکنیک‌ها به تنظیم مجدد مفاصل کمک می‌کنند و می‌توانند منجر به تسکین درد شوند.

درمان کایروپراکتیک می‌تواند در تسکین دردهای ناشی از شرایط زیر موثر باشد:

• استخوان‌ها
  • غضروف
  • بافت همبند
  • مفاصل
  • ماهیچه‌ها

این روش اغلب بر ستون فقرات متمرکز است، اما ممکن است بسته به مشکل خاصی که بیمار تجربه می‌کند، روی دیگر قسمت‌های بدن نیز موثر باشد.

کایروپراکتیک شباهت‌هایی با فیزیوتراپی دارد و ممکن است در شرایط خاص از ترکیبی از هر دو روش استفاده شود.

تفاوت فیزیوتراپی و کایروپراکتیک

مهم‌ترین فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک این است که کایروپراکتیک بیشتر روی عملکرد ستون فقرات و لگن تمرکز دارد و با استفاده از تکنیک‌های دستی روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد؛ اما فیزیوتراپی به استفاده از تمرینات بیشتر روی عضلات متمرکز است.

بزرگ‌ترین تفاوت در رویکرد آن‌ها به درمان و فلسفه آن‌ها برای مراقبت است. به عنوان مثال؛ اگر بیمار از کمردرد یا گردن درد رنج می‌برد، کایروپراکتیک از دستکاری ملایم و تکنیک‌های بافت نرم (درمان نقطه ماشه‌ای، ماساژ بافت عمیق) برای کمک به بهبودی بدن استفاده می‌کند. درصورتی‌که فیزیوتراپیست ها با استفاده از رویکردهای مبتنی بر ورزش با کمردرد مقابله می‌کنند.

مزایای کایروپراکتیک

از مهم‌ترین مزایای کایروپراکتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسکین و مدیریت درد

متخصص کایروپراکتیک می‌تواند با دستکاری ستون فقرات و درمان‌های دستی برای رفع مشکلات اسکلتی عضلانی، درد را تسکین دهد. علاوه بر این، با کاهش تنش عضلانی و بازگرداندن تراز و عملکرد مناسب به ستون فقرات و مفاصل، روند بهبودی را تسریع می‌بخشد.

این روش مدیریت درد موثری را برای شرایط مختلف مانند کمردرد، گردن درد، سردرد و ناراحتی مفاصل ارائه می‌دهد. همچنین نوعی تکنیک غیرتهاجمی است که برای کاهش درد و بهبود رفاه کلی تلاش می‌کند.

بهبود دامنه حرکتی

این روش شامل تکنیک‌ها و تمریناتی است که می‌تواند به شما در بهبود دامنه حرکتی کمک کند. همچنین اغلب با کاهش سفتی مفاصل و ماهیچه‌ها کار می‌کند و می‌تواند بهبود عملکرد مفاصل را به همراه داشته باشد که این امر به نوبه خود تاثیر مثبتی بر افزایش دامنه حرکتی دارد.

بهبود تعادل

کایروپراکتیک می‌تواند با هدف قرار دادن مشکل عدم تعادل اسکلتی عضلانی یا اختلالات موثر بر ثبات، به بهبود تعادل کمک کند. از طریق دستکاری ستون فقرات، درمان‌های بافت نرم و تمرینات توان‌بخشی، متخصصان وضعیت بدن را بهبود می‌بخشند و عضلات را تقویت می‌کنند. همچنین می‌توانند تعادل و ثبات را بهبود ببخشند و مشکلات مربوط به عدم تعادل را کاهش دهند.

بهبود شرایط عصبی

متخصصان کایروپراکتیک اغلب با ستون فقرات و سیستم عصبی سر و کار دارند. این دانش عمیق از نحوه تعامل اعصاب و بدن به آن‌ها کمک می‌کند تا با وضعیت عصبی شما مقابله کنند.

آن‌ها می‌توانند به بازیابی برخی از عملکردهای سیستم عصبی کمک کنند. همچنین برخی از نواحی را که به ستون فقرات و اعصاب استرس اضافه می‌کنند، از فشار خارج کرده و درنتیجه درد را تسکین دهند.

کاهش علائم آرتروز

این روش درمانی می‌تواند به کاهش ساییدگی استخوان‌ها و غضروف‌ها به دلیل آرتروز کمک کند؛ زیرا اغلب ترکیبی از تمرینات مراقبتی و تقویتی است. همچنین می‌تواند سرعت تاثیر آرتروز بر استخوان‌ها و غضروف‌ها را کاهش دهد و منجر به مدیریت بهتر وضعیت بدن در دراز مدت شود.

خطرات و عوارض کایروپراکتیک

کایروپراکتیک معمولا به عنوان یک روش درمانی ایمن شناخته می‌شود، به ویژه وقتی توسط یک متخصص آموزش دیده و دارای مجوز انجام شود. هدف، کنترل فشار اعمال شده روی مفاصل ستون فقرات، بازگرداندن عملکرد طبیعی مفاصل و تعادل عضلانی است که به سلامت کلی کمک می‌کند.

اگرچه این روش درمانی مزایای مختلفی را ارائه می‌دهد، شناخت عوارض کایروپراکتیک نیز بسیار مهم است. عوارض نادر اما جدی، مانند سکته مغزی و سندرم دم اسبی، با این روش درمانی مرتبط شده است که اهمیت بحث در مورد شیوه‌های درمان و عوارض جانبی احتمالی را با پزشک، قبل از انجام هر اقدامی برجسته می‌کند.

ضمن در نظر گرفتن ایمنی، بسیار مهم است که خطرات بالقوه را بسنجید و آگاهانه تصمیم بگیرید. در ارتباط بودن با یک متخصص واجد شرایط و بحث در مورد هر گونه نگرانی می‌تواند به کاهش خطرات احتمالی و تجربه درمانی ایمن و موثر کمک کند.

مشکلاتی که با کایروپراکتیک درمان می‌شود

درمان کایروپراکتیک

ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی که با این روش درمان می‌شوند، می‌توان موارد زیر ر ا نام برد:

گردن درد

گردن درد مشکل شایعی است؛ به ویژه اگر ساعت‌های زیادی را در روز می‌نشینید، به طور مرتب گردن خود را برای استفاده از تلفن خم می‌کنید یا وضعیت بدنی نامناسبی دارید. کایروپراکتیک می‌تواند با تنظیم مجدد ستون فقرات و کاهش تنش در عضلات گردن به کاهش درد کردن کمک کند.

استفاده از این روش، چه به عنوان یک درمان مستقل چه در ترکیب با سایر درمان‌ها، می‌تواند در کاهش یا از بین بردن درد گردن موثر باشد.

کمردرد

دیسک یکی از مهم‌ترین اجزای ستون فقرات است. وقتی فشار زیادی روی دیسک‌ها وارد شود، با بیرون‌زدگی آن مواجه خواهیم شد. درمان دیسک کمر با کایروپراکتیک قابل انجام است. برای انجام این روش درمانی، بیمار باید روی تخت دراز بکشد و متخصص با تکنیک‌های دستی بیمار را درمان کند.

سردرد

تکنیک‌های دستی کایروپراکتیک می‌توانند به کاهش شدت درد و دفعات سردردهای گردنی و میگرن در کوتاه مدت کمک کنند. بعد از چند جلسه بهبودی حاصل‌شده را احساس خواهید کرد.

سیاتیک

سیاتیک یا رادیکولوپاتی کمری یک آسیب به عصب در قسمت پایین کمر است که باعث درد می‌شود. کایروپراکتیک در درمان سیاتیک یکی از روش‌های موثر بوده که توسط متخصص آموزش دیده ارائه می‌شود.

تکنیک‌های کایروپراکتیک

تکنیک‌های کایروپراکتیک بسیار زیاد هستند و در ادامه تنها به برخی از این تکنیک‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

تکنیک تنظیم مفصلی (Joint Manipulation)

تکنیک تنظیم مفصلی

در تکنیک تنظیم مفصلی از نیروهای دامنه متوسط تا زیاد به همراه سرعت کم استفاده می‌شود. به کمک این تکنیک می‌توان از طریق درگیر کردن دامنه کامل حرکت به بازیابی مفصل ناکارآمد پرداخت.

تکنیک تنظیم مفصلی در موارد زیر کاربرد دارد:

• بهبود دامنه حرکتی مفاصل
  • کاهش درد

تکنیک تنظیم ستون فقرات (Spinal Adjustment)

تکنیک تنظیم ستون فقرات

متخصصان از تکنیک تنظیم ستون فقرات برای کمک به بیمارانی استفاده می‌کنند که از کمردرد رنج می‌برند. این تکنیک نیروی ملایمی را روی مفاصل آسیب‌دیده اعمال می‌کند و منجر به برطرف شدن ناهنجاری‌های بدن می‌شود.

تکنیک تنظیم ستون فقرات در موارد زیر کاربرد دارد:

• توقف اسپاسم عضلانی
  • تسکین التهاب موضعی
  • تنظیم مجدد بخش‌های ستون فقرات

تکنیک تنظیم فرم طبیعی بدن (Postural Correction)

تکنیک تنظیم فرم طبیعی بدن

از این تکنیک که با ماساژ و حرکات دست همراه است، به منظور اصلاح و بهبود فرم طبیعی بدن استفاده می‌شود. این روش همه انحراف‌های موجود در محورهای اصلی بدن مانند کمر، گردن، لگن و شانه‌ها را برطرف می‌کند. با برطرف شدن انحراف‌ها، فشارها و دردهای بدن کمتر خواهد شد.

تکنیک حرکات اصلاحی و تمرینات تقویتی (Rehabilitative Exercises)

تکنیک حرکات اصلاحی و تمرینات تقویتی

حرکات اصلاحی کمک می‌کنند بیماران بتوانند عضلاتشان را تقویت کنند و استقامت بدنی را افزایش دهند. با قوی‌تر شدن عضلات و مفاصل، میزان آسیب‌های وارده به بدن به حداقل می‌رسد و فرد تعادل بیشتری خواهد داشت.

تکنیک مایوفاشیال ریلیز (Myofascial Releas)

تکنیک مایوفاشیال ریلیز

در این تکنیک از روش‌های دستی مختلفی به منظور کاهش تنش در فاسیای بدن استفاده می‌شود. فرد متخصص با دستانش فشار ثابتی را اعمال می‌کند تا هرگونه سفتی یا درد از بین برود.

تکنیک مایوفاشیال ریلیز برای فاسیا و ماهیچه‌ها و همچنین مفاصل، استخوان‌ها، تاندون‌ها، غضروف، خون، پوست، رباط‌ها و بافت‌های نرم مفید است.

تکنیک مایوفاشیال ریلیز در موارد زیر کاربرد دارد:

• آرامش عضلانی
  • کاهش اثرات استرس
  • افزایش دامنه حرکتی مفصل
  • تقویت رشد و ترمیم بافت عضلانی
  • کاهش هیپرتونیک عصبی عضلانی
  • بهبود کارایی عصبی عضلانی

مدت زمان بهبودی با روش کایروپراکتیک

مدت زمان بهبودی با توجه به مواردی همچون میزان آسیب، شدت درد و همچنین شرایط بدنی بیمار متفاوت خواهد بود. بعد از اینکه اولین جلسه را گذراندید، پزشک تعداد جلسات مورد نیاز را برای شما مشخص خواهد کرد. برای اینکه شاهد بهترین نتیجه باشید، توصیه می‌شود جلساتتان را طبق برنامه و به صورت کامل پیش ببرید تا مشکلتان برطرف شود و برای همیشه از شر درد و ناراحتی راحت شوید.

هزینه‌ی کایروپراکتیک

هزینه کایروپراکتیک با توجه به عوامل مختلفی همچون دستمزد پزشک متخصص، میزان مهارت و تجربه او، مرکز ارائه دهنده خدمات، نوع بیمه، تعداد جلسات درمانی مورد نیاز، میزان درد و میزان آسیب‌دیدگی متفاوت خواهد بود.

اگر قصد دارید از هزینه دقیق مطلع شوید، بهترین راه این است که با کلینیک اترس تماس بگیرید تا مشاوران و متخصصان در مورد طول درمان و هزینه شما را راهنمایی کنند.

منابع:

www.physiotattva.com