Home - درمان - فواید تحریک الکتریکی در فیزیوتراپی

فواید تحریک الکتریکی در فیزیوتراپی

الکتروتراپی، تکنیکی قدرتمند در فیزیوتراپی است که با استفاده از امواج الکتریکی، امواج صوتی و الکترومغناطیسی، به بهبودی عضلات و بافت‌های بدن شما کمک می‌کند.

یکی از تکنیک‌های مهم در فیزیوتراپی، الکتروتراپی است. در الکتروتراپی با استفاده از تحریک الکتریکی، امواج صوتی و امواج الکترومغناطیسی، بهبودی عضلات و بافت‌های بدن اتفاق میفتد. الکتروتراپی در کنار درمان‌های دیگر فیزیوتراپی می‌تواند بدون نیاز به عمل‌های جراحی سخت که عوارض زیادی هم دارند، به بهبود شرایط بیماران کمک کند.

درمان با تحریک الکتریکی در فیزیوتراپی

تحریک الکتریکی در فیزیوتراپی برای مواردی مثل: کاهش درد و التهاب، افزایش قدرت، انعطاف پذیری و همچنین بهبود گردش خون در بدن استفاده می‌شود. به‌علاوه الکتروتراپی می‌تواند به انقباض صحیح ماهیچه‌ها نیز کمک کند.

از تحریک الکتریکی در فیزیوتراپی برای سرعت بخشیدن به روند درمان استفاده می‌شود؛ البته باید توجه کنید که فواید الکتروتراپی به تنهایی قابل مشاهده نیست و در کنار آن باید درمان‌های دیگری هم به تجویز پزشک صورت بگیرد.

انواع درمان الکتریکی در فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی انواعی از درمان‌های الکتریکی وجود دارد. این درمان‌های الکتریکی شامل موارد زیر هستند:

• EMG

EMG مخفف کلمه الکترومایوگرافی در فیزیوتراپی است. الکترومایوگرافی یک تکنیک و روش تشخیصی برای ارزیابی سلامت عضلات و سلول‌های عصبی در فرد است؛ یعنی EMG پاسخ ماهیچه یا فعالیت الکتریکی را در پاسخ به تحریک عصب عضله اندازه‌گیری می‌کند. نتایج EMG می‌تواند اختلال عملکرد عصبی، اختلال عملکرد عضلانی یا مشکلات انتقال سیگنال عصب به عضله را نشان دهد. ماهیچه‌های بدن زمانی حرکت می‌کنند که سیگنال‌های عصبی از مغز به آن‌ها دستور دهند. در الکترومایوگرافی با نصب الکترودها روی پوست میزان واکنش عضلات به این سیگنال‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند.

• ENMG

دومین نوع ENMG مخفف الکترونورومایوگرافی در الکتروتراپی است. این روش کمک می‌کند تا عملکرد عصب‌ها و عضلات با دقت بیشتری انجام شود. معمولا از ENMG برای تشخیص بیماری‌های عصبی مانند پلی‌نوروپاتی استفاده می‌شود.

• TENS

TENS یا تحریک الکتریکی عصب از روی پوست، از متداول‌ترین نوع الکتروتراپی روتین است. همچنین از بی‌خطر و موثرترین درمان درد در الکتروتراپی را می‌توان به این روش اشاره کرد. در این روش همانند روش اول، الکترودها بر روی پوست نصب شده و سپس جریانات الکتریکی با فرکانس‌های مختلف به عضلات ارسال می‌شوند. TENS برای تسکین درد مزمن مانند درد عضلات و مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• NST

در این روش آخر، جریانات الکتریکی به نقاط خاص روی پوست اعمال می‌شود تا عصب‌ها تحریک شوند. از الکتروتراپی تحریک عصبی معمولاً برای بهبود حرکتی و درمان اختلالات عصبی استفاده می‌شود.

فواید استفاده الکتروتراپی

فواید فیزیوتراپی بسیار متنوع است. الکتروتراپی هم به عنوان یکی از روش‌های فیزیوتراپی، دارای فواید زیادی است. فواید الکتروتراپی عبارتند از:

فواید استفاده الکتروتراپی
  • ایجاد تحریک مستقیم در عضلات و بافت‌های بدن
  • کاهش درد از فواید الکتروتراپی به عنوان یک روش غیرمخدر برای کاهش درد مفصلی و عضلانی
  • بهبود جریان خون که اکسیژن و انرژی در دسترس سلول‌ها را برای رشد و بازسازی خود افزایش می‌دهد.
  • افزایش قدرت عضلات افراد از مهم‌ترین فواید تحریک الکتریکی در فیزیوتراپی است که به درمان بیماران کمک می‌کند.
  • بهبود کنترل حرکتی از فواید الکتروتراپی است که به افراد با مشکلات حرکتی کمک می‌کند تا حرکت‌های طبیعی خود را بهبود ببخشند.
  • ایجاد اختلال در چرخه انتقال پیام درد با الکتروتراپی
  • بهبود کیفیت خواب از جالب‌ترین ویژگی این تکنیک است.
  • تقویت سیستم دفاعی بدن با الکتروتراپی امکان پذیر می‌شود.
  • تحریک فرآیند‌های سوخت وساز بدن
  • تسکین التهابات
  • ایمن، کم هزینه و بدون عارضه جانبی
  • افزایش انعطاف‌پذیری که با استفاده از این تکنیک، انعطاف‌پذیری بیش‌تر و حرکت آسان‌تر در مفاصل و عضلات ایجاد می‌شود.

به‌طور کلی می‌توان گفت که هر کدام از دستگاه‌های الکتروتراپی شامل چندین فواید بالا هستند که دکتر شما با توجه به مشکل‌تان آن‌را انتخاب می‌کند.

تحریک الکتریکی به عنوان یکی از تکنیک‌های مؤثر در فیزیوتراپی، دارای فواید بسیاری برای بیماران است. با استفاده از این تکنیک، می‌توان بهبودی عملکرد عضلات، کاهش درد، تسریع فرآیند بهبودی و افزایش کیفیت زندگی و… بیماران را فراهم کرد.

کلینیک اترس یکی از بهترین مراکز فیزیوتراپی در ایران است و به‌علاوه انجام الکتروتراپی به روش‌های مختلف، خدمات درمانی دیگری را مانند حرکات ورزشی و کششی را برای شما ارائه می‌دهد.