Home - فیزیوتراپی - الکتروآکوپانکچر

الکتروآکوپانکچر

در هر جلسه الکتروآکوپانکچر، پزشک می‌تواند از یک تا شش زوج نقطه را به دستگاه متصل کند، اما برای اتصال به دستگاه و انجام این روش، نیاز به نظر متخصص است. پس از انتخاب نقاط مورد نظر برای سوزن زدن، پزشک موضع را با پنبه الکلی پاکسازی می‌کند و سپس سوزن را در محل مورد نظر قرار می‌دهد. سپس، الکترودها را به دسته سوزن‌ها که در محلشان قرار دارد وصل می‌کند.

متخصص الکترواکوپانکچر میزان تحریک را تنظیم کرده و پس از پایان مدت زمان تعیین شده، سوزن‌ها را بیرون می‌کشد و محل مورد درمان را با پنبه‌ای که به الکل آغشته شده پاک می‌کند. در تمام مراحل درمان، بیمار باید روی تخت بخوابد و اندام‌هایش را در وضعیتی ثابت نگه دارد. در ادامه این بخش از کلینیک اترس با ما همراه باشید.

الکتروآکوپانکچر چیست؟

الکتروشوک درمانی یک شکل گسترده از طب سنتی چینی (TCM) است که به شبیه‌سازی طب سوزنی مشهور است. طب سوزنی به استفاده از سوزن‌های نازک برای تحریک نقاط فشار خاص مرتبط با علائم ناخواسته اشاره دارد. در طب سوزنی استاندارد، برای هر نقطه درمانی، از یک سوزن طب سوزنی استفاده می‌شود. اما این دستگاه نوعی اصلاح شده از طب سوزنی است که از دو سوزن برای تحریک نقاط استفاده می‌کند. در طی جلسه الکتروآکوپانکچر، یک جریان الکتریکی خفیف بین این دو سوزن عبور می‌کند.

این جریان به طور کلی تحریک بیشتری را در نقاط طب سوزنی ایجاد می‌کند. این تحریک می‌تواند با چرخش سوزن یا تکنیک‌های دستکاری دیگر توسط یک متخصص طب سوزنی تنظیم شود.

یکی از روش های درمان بیماری ها که با استفاده از امواج صوتی صورت می گیرد، شاک ویو نام دارم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، به مقاله شاک ویو تراپی چیست مراجعه کنید.

10 کاربرد الکتروآکوپانکچر

از کاربردهای الکتروآکوپانکچر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کمردرد، زانو درد و گردن درد
  • درد عصب سیاتیک
  • دردهای مفصلی و استخوان‌ها
  • سردرد‌های مزمن، به ویژه سردردهای میگرنی
  • آرتروز مفاصل
  • التهاب و پیچ‌خوردگی‌های تاندونی
  • آرتریت روماتوئید
  • پس از اعمال جراحی
  • آسیب‌های ورزشی
  • نوروپاتی‌های محیطی مانند نوروپاتی دیابتی
  • خار پاشنه
  • اسپاسم عضلات
  • آسیب مفصل گیجگاهی-فکی

الکتروآکوپانکچر چه فوایدی دارد؟

الکتروشوک درمانی دارای کاربردهای بسیار گسترده ای در جهت کاهش درد، توانبخشی و درمان امراض مختلف می‌باشد. از جمله موارد مهم کاربرد الکتروآکوپانکچر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• می‌تواند به کنترل وزن و تنظیم اشتها کمک کند.
  • درمان درد‌های پس از عمل جراحی از جمله کمک‌های اصلی دستگاه الکترواکوپانکچر است.
  • این روش می‌تواند به کاهش درد و تسکین علائم زونا کمک کند.
  • الکترواکوپانکچر برای بهبود سیستم ایمنی بدن و مدیریت اختلالات ایمنی مفید باشد.
  • درمان اختلالات حرکتی صورت از جمله فلج صورت
  • برای بهبود مقاومت به انسولین و تسکین علائم دیابت
  • تسکین علائم مشکلات گوش و گلو
  • در همراهی با درمان دارویی، الکترواکوپانکچر برای مدیریت آسم و برونشیت مفید است.
  • تسکین علائم اختلالات روانی و عصبی
  • کاهش دردهای مرتبط با سرطان و به عنوان درمان مکمل پس از پرتودرمانی و شیمی درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
  • درمان تهوع و استفراغ بارداری، القاء زایمان و القاء تخم‌گذاری از میان دیگر کاربردهای الکترواکوپانکچر در زمینه زنان و زایمان است.
  • می‌تواند به درمان درد‌های مرتبط با مشکلات اسکلتی عضلانی مانند کمر درد، فروزن شولدر، استئوآرتریت زانو، آرتریت روماتوئید و فیبرومیالژی کمک کند.
  • از جمله کاربردهای الکتروشوک درمانی می‌توان به تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی، تنظیم عملکرد معده و مشکلات حین آندوسکوپی اشاره کرد.
  • علاوه بر این، الکترواکوپانکچر ممکن است در درمان و بهبود بیماری‌های دیگری نیز کاربرد داشته باشد، از جمله میگرن، درد‌های مزمن، بی‌اختیاری و احتباس ادراری، درد سنگهای مجاری ادراری و بسیاری از موارد دیگر.

عوارض الکتروآکوپانکچر

مشابه طب سوزنی استاندارد، الکترواکوپانکچر نیز عوارض جانبی اندکی دارد. عوارض الکترواکوپانکچر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• حالت تهوع خفیف.
  • سرگیجه.
  • احساس غش یا غش کردن.
  • درد ضعیف یا خونریزی در محل
  • عفونت در محل فرو رفتن سوزن؛ اگرچه در صورت استفاده از سوزن‌های استریل یکبار مصرف، مورد نادری است.
  • اگر حس مور مور شدن یا ارتعاش ناشی از جریان الکتریکی موجب ناراحتی شما شود، باید به سرعت این موضوع را به متخصص طب سوزنی اطلاع دهید.
  • همچنین باید توجه داشت که اگر ولتاژ خیلی قوی باشد، حساسیت ناشی از آن ممکن است ناخوشایند باشد. اما شوک الکتریکی به ندرت پیش می‌آید، زیرا افرادی که طب سوزنی را انجام می‌دهند، آموزش دیده‌اند و دستگاه‌ها به درستی کار می‌کنند.

روش انجام الکترواکوپانکچر

جلسات الکتروشوک درمانی به طور معمول توسط متخصص طب سوزنی انجام می‌شوند و هر جلسه طبق  روال زیر است:

روش انجام الکترواکوپانکچر
  1. ارزیابی علائم:

متخصص طب سوزنی ابتدا علائم بیمار را ارزیابی می‌کند و نقاط درمانی مناسب را انتخاب می‌کند.

1. سوزن‌زدن:

یک سوزن در محل درمان و یک سوزن دیگر در نزدیکی آن قرار داده می‌شود.

1. اتصال به دستگاه:

متخصص با فرو رفتن سوزن‌ها به عمق مناسب، از الکترودها برای اتصال سوزن‌ها به دستگاه مخصوص طب سوزنی استفاده می‌کند.

1. روشن کردن دستگاه:

پس از اتصال الکترودها، دستگاه روشن می‌شود.

1. تنظیم ولتاژ و فرکانس:

جریان و ولتاژ دستگاه‌های طب سوزنی الکتریکی قابل تنظیم است. در ابتدا از ولتاژ و فرکانس‌های پایین استفاده می‌شود. همچنین ممکن است متخصص در طول درمان فرکانس و ولتاژ جریان را تغییر دهد.

1. حرکت جریان الکتریکی:

بعد از این مراحل جریان الکتریکی به طور متناوب بین دو سوزن حرکت می‌کند.

1. مدت زمان جلسه:

یک جلسه معمولی طب سوزنی الکتریکی بین 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد که کمتر از مدت زمان متوسط جلسات طب سوزنی استاندارد است.

الکترواکوپانکچر در مشهد

کلینیک ورزشی پزشکی اترس بهترین کلینیک فیزیوتراپی در مشهد است که انواع مشکلات حرکتی را با استفاده از روش های جدید فیزیوتراپی از قبیل الکتروآکوپانکچر  درمان می کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید یا از طریق دکمه رزرو انلاین اقدام به گرفتن نوبت کنید.

الکتروآکوپانکچر به عنوان یک تکنیک معتبر در طب سوزنی، با ترکیبی از دقت و تکنولوژی به بهبود زندگی بسیاری از افراد کمک می‌کند. این روش مؤثر و بدون عوارض جانبی جدی در درمان انواع دردها، مشکلات عصبی و عضلانی، بیماری‌های التهابی و مزمن و همچنین بهبود عملکرد بدن به کار می‌رود. با افزایش تجربه و تحقیقات در زمینه الکتروآکوپانکچر و فیزیو تراپی، این روش به عنوان یک ابزار ارزشمند در دسته‌بندی معالجه‌ها محسوب می‌شود و به مراقبت از سلامتی و رفاه بیماران جهانی کمک فراوانی می‌کند.